דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה מהווה כהפרעת שינה המשפיעה על אנשים רבים. ההפרעה מתאפיינת בהפרעות חוזרות ונשנות בנשימה במהלך השינה, אשר עלולות להמשך מספר שניות עד דקה או יותר.
דום נשימה בשינה עלול להוביל לשינה מקוטעת ולא איכותית, כמו גם למגוון רחב של בעיות בריאותיות נלוות.
מהסיבות הללו, חשוב להכיר את התסמינים של דום נשימה, לפנות לאבחון ולדאוג לקבלת טיפול רפואי מתאים.

גורמי סיכון לדום נשימה בשינה

ישנם מספר גורמי סיכון למצב של דום נשימה בשינה ובין היתר:  השמנת יתר, היצרות של דרכי האוויר, היסטוריה משפחתית, עישון, אלכוהול או שימוש בתרופות הרגעה. גם גורמים אנטומיים מסוימים כמו דרכי נשימה צרות, לשון מוגדלת או שקדים מוגדלים עלולים להוות כמקור להיווצרות הבעיה.

הסימפטומים של דום נשימה בשינה

חשוב להדגיש כי אנשים אשר חווים אירוע של דם נשימה אינם זוכרים לרוב את מה שקרה.  לכן, מומלץ להכיר את הסימפטומים המאפיינים דום נשימה בשינה ובין היתר: נחירות רמות, חנק או התנשפות במהלך השינה, תחושת עייפות לא מוסברת במהלך היום, יובש בגרון, כאבי ראש, קושי בריכוז, חרדה ודיכאון.

הליך האבחון

יש לזכור כי דום נשימה בשינה עלול להוביל לבעיות בריאותיות חמורות כמו: שבץ מוחי, מחלות לב, לחץ דם גבוה ועוד.. לכן, חשוב לפעול על מנת לאבחן את הבעיה ולטפל בה.
הליך האבחון מצריך: בדיקה רפואית של רופא, תשאלו לגבי סימפטומים שונים המאפיינים דום נשימה בשינה. במידת הצורך, המטופל יופנה למעבדת שינה לצורך בדיקת שינה מלאה או לבדיקת שינה ביתית (באמצעות מכשיר ייעודי).

איך מטפלים בדום נשימה בשינה?

ראשית כל בכדי לטפל בדום נשימה יש לבצע שינויים באורח החיים כמו: הפסקת עישון, הורדה במשקל, הימנעות מתרופות מסוימות וכיוצא בזה..
שיטת טיפול הנחשבת לאפקטיבית במצב זה היא באמצעות מכשיר בשם CPAP.
במידה ושיטות הטיפול הקודמות נמצאו כלא אפקטיביות יכול לעלות הצורך להמליץ על ניתוח – ניתוח חיך או פיום קנה.

לסיכום, דום נשימה בשינה מהווה כבעיה אשר עלולה לפגוע במידה רבה באיכות החיים של המתמודדים איתה ובחלק מהמקרים גם להוביל לבעיות בריאותיות חמורות.
אם גם אתם חושדים בקיומה של הבעיה, מוזמנים ליצור קשר עם ד"ר שחאדה שהינו רופא מומחה למחלות א.א.ג וניתוחי ראש צוואר. לצורך אבחון והתאמת תוכנית טיפול אפקטיבית ונכונה.